Thursday 15 November 2012

LATIHAN PENULISAN BAHAGIAN C




MARI KITA BUAT LATIHAN BERSAMA-SAMA.
SENARAI 40 NILAI MURNI / PENGAJARAN

Bil
Nilai Murni / Pengajaran
Penyataan
1
adil

2
amanah

3
baik hati

4
bekerjasama

5
berani

6
berazam, bercita-cita tinggi

7
berdikari

8
berdisiplin

9
berhati-hati,berwaspada

10
berhemah tinggi

11
berjimat-cermat

12
bersatu padu

13
bersimpati

14
bersopan-santun, peramah

15
bersyukur

16
bertanggungjawab

17
berterima kasih

18
bertoleransi

19
ikhlas

20
jujur

21
kasih sayang

22
kebebasan

23
kesederhanaan

24
mematuhi undang-undang

25
mencintai alam sekitar

26
menepati masa

27
menghargai masa

28
menghormati

29
menjaga kebersihan fizikal

30
menjaga maruah / harga diri

31
patriotik

32
pemurah

33
prihatin

34
rajin,tekun,gigih

35
rasional

6
sabar

37
taat, patuh

38
tabah, cekal

39
tolong-menolong

40
yakin




Male student sleeping then quickly raises hand

Tuliskan nilai murni bagi penyataan di bawah.

bil
Penyataan
Nilai Murni
1
bangun awal

2
basuh tangan / mandi

3
beratur di kantin

4
berdiri tegak semasa nyanyian Negaraku

5
bersarapan bersama keluarga

6
bersembahyang

7
beruniform sekolah dengan lengkap dan kemas

8
gotong-royong

9
hendak menjadi ahli perniagaan yang berjaya

10
jangan suka membuang masa

11
jangan suka meninggi diri

12
keras kepala

13
makan dengan tertip

14
memandang ke kiri dan kanan sebelum melintas

15
membaca buku

16
memberi nasihat

17
memberi tempat duduk kepada orang tua

18
memberi ucap selamat

19
membuang paku di atas jalan

20
memulangkan barang orang lain

21
menderma / menghulurkan bantuan

22
mengemas bilik tidur

23
menghormati jiran

24
mengucap terima kasih

25
mengulang kaji pelajaran

26
mengunci rumah / basikal

27
mengutip sampah di kawasan sekolah

28
Menolong ibu bapa

29
menolong menjaga adik

30
menumpangkan kawan

31
menunggang basikal berhati-hati

32
menutup suis kipas sebelum keluar kelas

33
menyesal kerana tidak mendengar nasihat

34
menyimpan wang

35
menziarahi kawan yang sakit

36
ringan tulang

37
sampai awal ke sekolah

38
tidak membantah pendapat rakan

39
tidak meminta balasan setelah membantu

40
tidak memperkecilkan orang lain



 academics,backpacks,book bags,books,boys,children,education,persons,readings,students,web animations

AYAT JAWAPAN BAHAGIAN C.
bersopan santun         berdikari
jujur                             menjaga keselamatan
menghormati               mengenang budi
bekerjasama               bertanggungjawab
pemurah                      berhati-hati

 
Kita hendaklah            _______________
Kita mestilah               _______________
Kita haruslah               _______________
Kita  boleh                   _______________
Kita harus                    _______________

Siapa
Kata bantu
Nilai murni / Pengajaran
Huraian atau contoh
Kita
hendaklah
menghormati
guru dan ibu bapa.
Kita
mestilah


Kita
haruslah


Kita
boleh


Kita
harus


Kita
digalakkan*



 (JANGAN menggunakan perkataan jangan, tidak boleh dan tidak harus dalam jawapan anda) 
                          
Contoh: Gangga sentiasa membaca buku kerana dia hendak berjaya.
Jawapan: Kita hendaklah   rajin     membaca buku.

 View details

1 comment:

  1. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete